Modelarnia szkutnicza znajduje się w Halembie w Gimnazjum nr 8 przy ul. Ks. Lexa. Każdy może do nas przyjść. Na miejscu są instruktorzy, którzy pokażą, pomogą, doradzą zainteresowanym.
Do modelarni zapraszamy wszystkich chętnych – dzieci, młodzież i dorosłych. Zapisy na modelarniamksgwarek@gmail.com.

niedziela, 12 lutego 2017

KLASA NSS-650-STANDARD – czyli jak zacząć przygodę z modelarstwem szkutniczym RC :)

W sezonie 2009 sekcja NS działająca przy Centralnej Komisji Modelarstwa LOK postanowiła rozszerzyć grupę modeli klas NS o nową narodową klasę nazwaną NSS-650-STANDARD. Chodziło o to by spopularyzować modele żaglowe i zachęcić młodych adeptów modelarstwa do startów w klasach redukcyjnych lub regatowych. Wszystkie zawody w tej klasie (jako narodowej) są imprezami krajowymi i nie mają swojego odpowiednika w klasach NAVIGA.



Modele omawianej klasy wzorowane są na bardzo popularnej zwłaszcza w krajach latynoamerykańskich, ale też zdobywającej dużą popularność w Hiszpanii, Niemczech oraz Francji klasy RG-65. Regulamin klasy narodowej został przygotowany tak by modele według niego wykonane mogły brać udział w zawodach RG-65 poza granicami Polski.

Modele tej klasy jak sama nazwa wskazuje mają kadłub o długości 650 mm. Małe gabaryty modelu powodują, że nie robi on problemów w transporcie. Klasa ma być maksymalnie prosta i tania (bez wind żaglowych i obrotowych serwomechanizmów). Można zastosować w niej tylko dwa dowolne serwa. Maszt przeważnie jest z rurki aluminiowej lub węglowej średnicy 6 mm, grot mocowany do masztu za pomocą kółek odgrywających rolę segarsów (dostępnych w sklepach wędkarskich), natomiast olinowanie napinane jest za pomocą ściągaczy typu „namiotowego”, które łatwo można samemu zrobić. Takielunek jest mocowany do masztu za pomocą prostych haczyków z drutu mosiężnego średnicy 1mm. Pokład maksymalnie uproszczony można wykonać ze sklejki grubości 1 mm lub z laminatowej płyty. Konstrukcja pokładników i wzdłużników z listewek z drewna sosnowego, grodzie i skrzynkę mieczową ze sklejki lub PCV. Miecz z laminatu ze sklejkowym rdzeniem lub z blachy duraluminiowej. Ster z podobnych materiałów. Balast o masie 380 g z ołowiu.

Jak widać zastosowane materiały są łatwo dostępne,a budowa modelu nie nastręcza większych problemów, a daje dużą satysfakcję i umożliwia starty w zawodach.


Poniżej przedstawiamy przepisy klasy narodowej NSS-650-STANDARD:


Postanowienia ogólne
1. Klasa "NSS - 650 - STANDARD" jest klasą narodową modeli żaglowych, w której mogą być rozgrywane zawody w ramach zawodów klas NSS samodzielnie lub wszystkich klas NS.
2. W klasie "NSS - 650 - STANDARD" mogą być rozgrywane zawody w następujących przedziałach wiekowych: młodzik, junior, senior.
3. W klasie "NSS - 650 - STANDARD" może być przyznany tytuł Mistrza Polski według przepisów obowiązujących dla sekcji NS [ przepisy NAVIGA].


Przepisy klasowe
1. Modele klasy "NSS - 650 - STANDARD" są modelami żaglowymi, w których jedynym pędnikiem są żagle.
2. Modele są sterowane za pomocą fal radiowych zgodnie z ogólnymi przepisami obowiązującymi w Polsce.
3. Modele są przeznaczone do wyścigów zespołowych.


Przepisy szczegółowe
1. Podstawowe parametry modelu klasy "NSS - 650 - STANDARD":
a. Długość całkowita kadłuba wykonanego w dowolnej technologii ma wynosić 650 milimetrów [+/- 5 mm].
b. Wysokość masztu nie może przekroczyć 1100 milimetrów.
c. Powierzchnia ożaglowania nie może przekroczyć 2250 cm2 ilość wymiennych kompletów żagli jest dowolna. Ożaglowanie może składać się wyłącznie z dwóch żagli trójkątnych [foka i grota] zawieszonych na jednym maszcie. Wyklucza się stosowanie skrzydeł żaglowych lub żaglomasztów i masztów obrotowych. Materiał z jakiego są wykonane żagle musi się dać zwinąć w rurkę o średnicy 30 mm.
d. W modelu mogą być zastosowane tylko dwa serwa. Wyklucza się stosowanie wind żaglowych i serw o kącie obrotu powyżej 120 stopni.
e. Wymiar i powierzchnia steru jest dowolna, długość płetwy balastowej mierzona wzdłuż od dna do jej końca wraz z balastem nie może przekroczyć 300 mm, ilość wymiennych płetw balastowych i sterów jest dowolna. Gotowy do pływania model musi posiadać tylko jeden ster, jedną płetwę balastową [wyklucza się stosowanie uchylnych płetw balastowych] i jeden maszt.
f. Masa i kształt balastu jest dowolna. 1.g Materiały użyte do budowy modelu są dowolne.
h. Kadłub modelu musi być zaopatrzony w elastyczny zderzak na dziobie przymocowany trwale do kadłuba. Grubość zderzaka nie jest wliczana w długość kadłuba.

2. Przebieg zawodów modeli klasy "NSS-650-STANDARD" :

a. Regaty modeli odbywają się po trasie trójkąta ze startem i metą "na wiatr" (bejdewind). Jeden bieg trwa 30 minut.
b. Każdemu zawodnikowi przyznaje się 1 punkt za każde pełne okrążenie trasy. O końcowej lokacie w zawodach decyduje suma pełnych okrążeń trasy przepłyniętych we wszystkich biegach.
c. Jeśli na I, II lub III miejscu uplasuje się dwóch lub więcej zawodników z tą samą liczbą okrążeń, wówczas sędzia zarządza dogrywkę. Może ona odbywać się na jedno lub więcej okrążeń, lub też na odmiennej trasie, ustalonej przez sędziego.

Postanowienia końcowe:

Podstawowym regulaminem klasy "NSS - 650 - STANDARD" są przepisy regatowe dla klas NSS NAVIGA.

W naszej modelarni, aktualnie powstaje jedna żaglówka tej klasy. W następnych wpisach przedstawimy, krótką relację z jej budowy.


Źródło:
Artykuł Pana Michała Daranowskiego „Nowa klasa modeli żaglowych” Modelarz nr 2/2009
http://www.modelteam.com.pl/

1 komentarz:

  1. Cały, prawie , świat pływa treż w klasie open. Dlaczego i u nas nie może być tej klasy?

    OdpowiedzUsuń